Morgonrapport!

Ett av mina finaste minnen var när jag vid 6-årsålder gjorde mitt första biobesök på en biograf i småland. Filmen hette Lejonkungen och var ett fulländat filmiskt och musikaliskt mästerverk. Jag minns även hur jag med vrickad fot avnjöt samma film på vhs året efter.

Nu har jag inte sett filmen på flera år men jag har ständigt fått höra av min vän Joakim att dom har gjort om och tryggt in nya grejer i dvd-versionen av filmen. Jag bestämde mig för att kolla upp detta på youtube. Till min stora fasa så märker jag att dom har gått George Lucas på en scen jag minns mycket väl. Det jag pratar om är naturligtvis låten "Morgonrapport" som slängts in i efterhand då Tim Rice fick för sig att den var så pass bra att man lika gärna kunde teckna till nya lite sämre teckningar och göra en musikvideo av Zazus morgonrapport. Den var tillomed så pass bra att Zazu och Simba inte ens behövde ha samma röster i låten som i resten av filmen.(I den svenska versionen så har dom iaf fått Anders Aldgård att reprisera sin röst som Zazu). I orginalet så var Zazus nyheter tråkiga och det är därför som Simba börjar jaga sorkar. Det försvinner i den här versionen. Det finns många andra fel med detta men jag orkar inte rada upp allt här. Se och förskräcks istället.



Jag hävdar bestämt att orginalscenen som jag minns den är betydligt bättre än det här tillagda hejkonpejkonet!


Och för er som inte minns detta så se här:


Lyckligtivs så har disney även givit ut orginalversionen på dvd. Om man har valt rätt dvd så kan man nämligen välja vilken version man vill se. Om man är uppmärksam kan man dock se ett litet fel i Mufasas högra öga.



GOD JUL!


Kommentarer
Postat av: M

Jag håller med! Den nya versionen är hemsk

2009-12-27 @ 06:30:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0