ZEBRAZ



Hej!
I 2.an på gymnasiet så gjorde jag och Jocke ett tv-program/film som var en slags parodi på caféprogram o övrig familjeunderhållning. I detta program så skulle så kom vi på ideén med att vi skulle ha med ett dansband. Sen gick allt snabbt som det brukar göra och vips så var danbandet Zebraz fött.

I slutet på 2.an så gick Jag, Jocke o Philip en kurs på gymnasiet som hette "Musik och kommunikation". En uppgift var att uppträda med något musikaliskt i klassrummet. Vi kom på den perfekta ideén att dra ihop Zebraz på riktigt och skriva egna låtar. Vi samlades på Josefs Pizzeria i  Mjölby och skrev ner 3 låtar som alla skulle vara olika sorters parodier på olika dansbandslåtar. Musiken blev vell mer en parodi på schlagermusik men iaf. Dom 3 låtarna "Hon är ljuset för mig", "Tsunami" och "Harry Boy" blev alla vad man skulle kunna kalla för lokala hits. Vi gjorde några spelningar med Zebraz med lyckat resultat och folk påminner mig än idag om Zebraz.

Strax efter så kom en tv-serie som hette "Leénde Guldbruna ögon". En ganska lökig serie om ni frågar mig men den gjorde stor succé genom att driva med just dansband. Den kom rätt i tiden kan man säga. Efter det så började dansband bli någon slags ny innegrej. Det som vi i alla år skrattat och mått illa till skulle nu hyllas som något svenskt och fint. Efter Torgny Molins så hakade Svt på hajpen med sitt urusla program Dansbandskampen där även bandet Rolandz till sist gjorde entré. Ett fejkat dansband som driver med dansband(Känns detta igen?) och för nån vecka sedan så hade Tramsgänget smygpremiär på sin nya dansbandskomedi där dansbandet The Klinkerz ingår.

Många tycker kanske att detta borde vara det perfekta tillfället för att damma av Zebraz och visst har vi funderat på det. Men just nu så känns det ganska B. Allt det som Zebraz var finns ju nu i hela landet. Det har blivit en grej av att driva med dansband och då känns det ju helt klart fräshare att hitta på något annat. Något nytt. Det är ju helt klart roligare att skapa trender än att följa dom.

OBS!
Med detta så menar jag inte att jag dissar ovanstående exempel på dansbandsparodier. Jag är bara inte intresserad av att göra något som alla andra redan gör och dessutom i snyggare förpackning.

Kanske kommer Zebraz tillbaka någon gång i framtiden. Den som lever får se.  

//Johan

Kommentarer
Postat av: Maa

Zebraz ftw!

2009-08-01 @ 21:02:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0