GOTT NYTT ÅR!!!



ESTETNOLLORNAS   2009!
- En slags årsredovisning

Hej och hoppas att ni har haft en god jul och ett trevligt nyårsfirande.
År 2009 har nog varit det mest produktiva året för oss. Det kändes lite som att börja om på nytt igen med
omorganisation och nytt fokus.

Här är några av dom sakerna som vi hann med under 2009:

Startat Hemsida och Blogg
Det allra första vi gjorde under året var att dra igång den här bloggen som du nu besöker. Imorgon så fyller den ett år! Allt eftersom att tiden har gått så har det mer eller mindre fallit på min lott att uppdatera bloggen. Lite synd kan man tycka men det viktigaste är ju att nyheterna presenteras och inte vem som skriver dom.
Hemsidan kom igång. En ganska enkel design med mer fokus på innehåll än yta. Troligen så ska den designas om litegrann när tid och intresse finns. Det är hursomhelst kul att ni besöker den!

Andra Takter
Vi började jobba med våran Långfilm Andra Takter. Vi fick ekonomiskt stöd ifrån Film i öst, spelade in låtar, hittade en kompositör, testfilmade några scener under sommaren innan vi bestämde oss för att ändra produktionsupplägget. Filmen kommer bli 2010 års stora projekt och vi söker skådespelare redan nu. Så hör av er om ni är intresserade!

Gösta Berlings Saga & Ronja Rövardotter 
Som avslutning på mina två år i Halland så spelade jag tre olika roller i 3-timmarseposet Gösta berlings Saga.
Med facit i hand så var det den svåraste, jobbigaste och roligaste produktion som jag någonsin medverkat i. Jag fick sjunga, dansa samt byta karaktär på 30 sekunder. En helt fantastisk ensemble som verkligen satte en helt ny standard för ordet slutproduktion. Det ska bli spännande att se vad dom sätter upp iår.

Jocke spelade i sin tur Ronja Rövardotter under hela sommaren med en paus i juli för att spela Den Girige.
Han gjorde rollen som Labbas och var dessutom rekvisitör för hela föreställningen. jag fick själv hoppa in som rövare 2 gånger. Jag han vara ledig en dag innan jag fick ta på mig Rövarkläder och sätta mig på en flotte och paddla längs Göta Kanal. Härligt spontant! Jag fick även hoppa in under en föreställning vilket också var väldigt roligt och lite nervöst eftersom att jag inte hade repat alls med ensemblen innan. Det var en fin sommar!
Vi filmade även föreställningen som nu finns tillgänglig på dvd.

Vi filmade också föreställningen Spanska Flugan som beräknas vara färdig någon gång i början på det här året.

Den Girige & Pelle Svanslös
Vi spelade Moliéres klassiker uppe i gamla linköping. Några smärre missöden men i övrigt så gick det fint. Det var ett väldigt roligt projekt att medverka i. Vi repade in pjäsen och byggde upp scenen under två veckor innan det var dags att spela. Håkan var i högform och vi fick fina recensioner av vänner och engelsmän.

På samma scen så spelades även Pelle Svanslös utav Mellan Jippisarna. Vi stod för filmning och dvd-produktionen av föreställningen. Vi gjorde en avfilmad föreställning med den ena gruppen samt en haltimmeslång tv-teater med den andra. Båda finns nu bevarade på dvd.

Medverkan i Radio Motala
Den 13.e och 20.e augusti så medverkade Estetnollorna i Radio Motalas program Startskottet. Vi bidrog med en sketch samt 3 låtar.

N00marathon
Vi medverkade i 24-timmarstävlingen N00marathon där vi på något underligt sätt lyckades ta oss till riksfinalen i Stockholm. Väl där så träffade jag på en massa vänner ifrån filmlinjen i Katrineberg och 2 av dom vann även hela tävlingen. Vår egen medverkan kändes väl lite sisådär. Vår film visades sista av alla och hackade dessutom på flera ställen. I efterhand så har jag dock fått höra att många uppskattar filmen även om den blev väldigt stressad.

Reklamfilm
Under hösten så gjorde vi 3 reklamfilmer. Den första var för en boken 13,22 Varv där alla intäkter gick till Barnens Regnskog. Strax innan jul så såldes det sista exemplaret av boken. hur mycket av det som var vår förtjänst är nog svårt att spekulera i men det känns i alla fall väldigt bra.

Under slutet av året så gjorde vi 2 reklamfilmer för Jippi kulturproduktioners 2 nyårsföreställningar  Hal som en ål samt Stinsen Brinner. Filmerna går i skrivande stund för fullt på Lokal Tv.

Stinsen Brinner
Jocke medverkar just nu i Galenskaparnas klassiker på Globenteatern. Föreställningen fick fina recensioner och spelas fortfarande för den som är intresserad(kanske efter att ha sett reklamfilmen!).

Summa summarum så har 2009 varit ett väldigt produktivt år för oss.
Förhoppningsvis så blir 2010 än mer produktivt!

Så håll utkick efter oss under 2010!!!!!!!!!!!!

//ESTETNOLLORNA


Kommentarer
Postat av: Elin

Schysst uppdatering!

Kör hårt iår!!!

2010-01-02 @ 12:45:47
Postat av: Fredrik

Jag ser fram emot att få se mer 2010.

Det behövs i en sådan här hård och tråkig värld.

Gissa rätt var bland det bästa som hänt 2009.;)

2010-01-02 @ 13:01:39
Postat av: Adde

Ni har hunnit med mycket ser jag!

Keep it up!

2010-01-03 @ 12:27:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0