Batman: Under the red hood

>

Batman Recension:

Idag så har jag tagit mig en titt på filmen Batman: Under the red hood. Som var mycket bra. Filmen släpps på dvd om två veckor så man kan kalla detta en snabb förhandsrecension. Filmen var mycket bra lixom alla av DC Universe Animated Original Movies hittils har varit. Detta andra filmen i den serien som bara handlar om Batman och den första att bara ha en historia(Gotham Knight var ju som bekant en slags Antalogi med 6 olika historier). Jag tillhör dom som var besviken på Gotham Knight och tyckte mest att den liknade en dålig Animatrix-Batman. Vilket det på sätt och vis var. Den här filmen är lyckligtvis en tillbakagång till Batman The animated series-stilen. Karaktärerna ser till stor del(med undantag för Jokern) ut som sina motsvarigheter i den gamla teknade tv-serien. En aning råare möjligtvis till följd av den mer utveklade animeringen. En sak som jag älskar med dom nya DC-filmerna är att dom till skillnad från tv-serien kan ta steget fullt ut och inte spara på saker som blod, våld och död vilket faktist är ganska viktiga ingredienser i superhjältevärlden.

Filmen bygger på storylinesen Under the Hood samt A death in the family. Men det finns även en kort sekvens ifrån min favorit The killing joke i en flashback. Det gillar jag mer sånt. Förhoppningsvis så får DC ändan ur och filmatiserar den serien i en inte alltför avlägsen framtid.

Vad tyckte jag då om själva filmen? Jo som sagt var den riktigt bra. Förmodligen den bästa av dom nya filmerna tillsammans med Superman: Doomsday som satte ribban rätt högt. Jag föredrar när Batman är själv och inte tillsammans med Stålmannen eller dom andra i Justice Leauge.
This is why superman works alone

En av dom mest kontroversiella Batman-historierna har blivit en riktigt bra film. Jag vill inte spoila för mycket av historien för er som itne känner till men bara inflika att DC aldrig hade kunnat göra den här historien rättvisa med begränsningarna som omgav den animerade tv-serien. Karaktärerna undviker inte att tala om mord och ingen skurk faller ifrån en hellikopter för att sedan mirakulöst landa i en jävla skyskrapspalm! Seriöst! Jag lovar! Det gjorde dom i serien.

För er som vet så handlar ju dessutom den här berättelsen nästan uteslutande om liv och död samt moraliseringen över dessa ämnen. Vi får ser Jokern skjuta ihjäl flertalet personer. En hantlangares huvud exploderar(utanför bild men ändå).

Fanns de någonting att klaga på då? Jo Netpicking finns ju alltid. Jag gillar till exempel inte filmer där man låter karaktärerna förklara storyn. Här görs det på ett ovanligt tråkigt sett. Två gånger dessutom. Man låter några skurkar förklara för oss i publiken vem Nightwing är. Något som jag personligen tycker man borde ha koll på. Och även om man vill berätta det för dom mindre insatta tittarna så kunde man ha gjort det på ett betydligt mer subtilt sett än att låta två skurkar mitt i händelsernas centrum börja snacka om Nightwings backstory.

En annan sak som jag man kan störa sig på är rösterna. Naturligtvis så borde Kevin Conroy och Mark Hamill ha monopol på att göra Batman och Jokerns röster. Det har man låtit dom vara i tidigare filmer så varför man inte gör det nu är för mig en gåta. Creed skall dock ges till Bruce Greenwood som gör en helt okej Batman. Jag störde mig inte alls på hans röst. Jag tänkte knappt på den. En annan femma var det med Jokern som inte låter som någon av sina föregångare och framförallt inte i närheten av Mark Hamills. John DiMaggio(Mest känd som Bender i Futurama) Försöker göra något helt eget vilket inte funkar alls. Det sabbar inte filmen direkt men varje gång han är där så tänker man åtminstone på det. Lyckligtivs så har animerarna gjort en någorlunda egen tolkning av Jokern och inte en Heath Ledger-isch variant för att casha in(Se den grafiska novellen Joker så förstår ni vad jag menar). Det skulle dessutom inte funka eftersom att den tecknade Jokern Inte har smink!

Allt som allt så är Batman: Under the red hood En mycket bra serieadaption och en mycket bra film!
Nu ser jag fram emot filmatiseringen av Frank Millers klassiker Year One som beräknas komma i september nästa år. Förhoppnongsvis så är Kevin Conroy tillbaka då. Han är förövrigt redan tillbaka som Batman i filmen Superman/Batman: Apocalypse som släpps den 28.e september. Märkligt det där, varför kan dom bara inte låta honom göra rösterna jämt? Tim Daly gör dessutom rösten till Stålmannen så allt är som det ska. Förutom att jag tycker det är lite mindre kul med superhjältar som sammarbetar än när dom är själva och inte refererar till varandra alls. Även om Public Enemys var väldigt bra så är jag inte lika hypad till denna. Supergirl och Granny Goodness tillhör inte mina favoritkarkatärer. Men nån nörd blir säkert jätteglad över att just dom är med!

I övrigt så tycker jag att The Flash måste bli betydligt mycket snabbare än stålmannen än vad han har visat upp hittils för att få rättfärdiga sin existens. Thats all!

See ya!



Kommentarer
Postat av: Niklas

Jag gillar Granny Goodness och Supergirl!



Och Flash behöver inte rättfärdiga någonting.

2010-08-03 @ 04:04:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0