Ett Revy-Manifest

Ibland har jag fått frågan vad som definerar våran humor. Jag brukar förhålla mig ganska öppen och säga att det som definerar våran humor är att den är rolig. I alla fall för oss. Nu kan ju detta tyckas vara lite av en Cop Out(Undvikande) av/på själva frågan. Men faktum är att det är väldigt svårt att extremdefinera det man själv håller på med till en specifik genre eller kategori. Man vill ju hålla alla dörrar öppna. Jag ska kunna göra vad jag vill. Det där med kategorisering får dom utomstående sköta.

Hursomhelst så har vi i våra revyer alltid utgått ifrån vissa mer eller mindre oskrivna regler. Precis som med alla regelverk så kan vi bryta eller böja reglerna lite hur vi vill för att det skall passa våra syften. Något som bla Shakespeare sysslade med i sitt blankvers-system(Inga jämförelser i övrigt).
En av dom mest kända moderna regelsystemen är ju Dogma 95-Manifestet av de danska regissörerna Lars Von Trier och Thomas Vinterberg(Återigen inga jämförelser i övrigt).
Jag tänkte nu försöka sammanfatta ett slags manifest med regler(som vi inte nödvändigtvis alltid måste följa).
Så här presenterar jag:


REVY MANIFEST 12

1. Alla skämt måste vara för alla
Inga skämt i revyn får vara lokal-relaterade. Vi
gör Revyer för hela landet. Således förekommer inga
referenser till klantiga kommunalråd eller andra
lokala kändisar.
2. Alla nummer i revyn skall vara roliga
Samtliga nummer måste berättiga sin plats. Publiken
har kommit för att få skratta. Humorn skall därför
alltid vara högsta prioritet. Inga nummer får vara
sk "fillers" som bara är med för att få tiden att
gå. Det får inte förekomma dåliga nummer bara för
att publiken skall få andas eller för att delar av
ensemblen måste byta om etc. (För mer info se punkt 3).
3. Det får inte förekomma några danser som bara är danser
I dom flesta revyer brukar man slänga in en drös
unga dansande tjejer för att få tiden att gå medans
ensemblen byter om. Om en dans skall förekomma så
måste det vara en rolig dans som på något sett ger
publiken möjlighet att få skratta. Ett
gravallvarligt dansnummer är därför förbjudet.
(För mer info om danser se punkt 4).
4. Alla i ensemblen måste göra allting
Ensemblen skall vara så allround som möjligt. Det
ska inte förekomma specialinhyrda
sångerskor/dansare/Akrobater etc som bara kan göra
en sak och inte medverka i dom övriga numren.
Ensemblen skall ge sken av att vara en enhet som
jobbar tillsammans i vått och torrt annars blir det
hela bara en blandning av talangjakt och
cirkusföreställning.
5. Östgöta-dialekten får endast användas en gång
Ett vanligt enkelt knep för att locka till skratt
(Speciellt i östergötland märkligt nog) är att
slänga in en eller flera karaktärer som bräker på
grov östgötsk dialekt. Detta är ett av humor-
sveriges sämst bevarade hemligheter. Alla vet att
det funkar. Det är ett säkert kort för skratt helt
enkelt. Just därför finns det en tendens hos mindre
begåvade revyförfattare att överandvända detta i
hopp om att det på så sett ska dölja det
bristfälliga textmaterialet. Därför bör man endast
spela ut "öskötakortet" en gång per föreställning.
Försök att få med det som en snygg detalj snarare
än att det tar över hela numret. Efter några minuter
kommer publiken nämligen att ha vant sig vid den skojiga
dialekten och då har du inget annat än texten att falla
tillbaka på.
6. Inga direkta kändisimitationer får förekomma
Publiken förtjänar genomtänkta och roliga texter.
Att bara gå ut på scen och säga att man är en
random kändis och sedan göra en halvtaskig
imitation av denne är att vara extremt lat.
Även om du så vore Jörgen Mörnbäck(känd imitatör)
så måste du ha en rolig text att falla tillbaka på.
Ett kreativt sett kan vara att göra imitationer på
personer som inte är högaktuella eller att låna en
röst ifrån känd person och sätta den på en helt ny
karaktär.
7. En sketch kan vara hur lång som helst så länge som
den är rolig
Det finns ingen gräns för hur lång eller kort en
sketch måste vara. Huvudsaken är att den är rolig
och att publiken är med hela vägen. Det skall helst
inte finnas några döda partier utan åskådarna skall
vara engagerade hela tiden. Lyckas du skriva en 20
minuters-sketch som är konstant rolig hela texten
igenom så är det bara att köra men få inte övertro
till dig själv. Läs kritiskt. Det är svårt nog att få
en sketch att vara rolig och det finns en anledning
till varför dom flesta sketcher är mellan 2-5
minuter långa.
8. Det får inte förekomma snodda skämt
Att planka skämt-sketcher och ideér rakt av är
förmodlgien det lägsta man kan göra på en revyscen.
Ditt material får hellre vara uruselt(Helst inte
men ändå) sålänge som du faktiskt har ansträngt dig
och försökt knåpa ihop det själv. Gränsen mellan
stöld och referens kan ibland vara hårfin men att
ordagrant stjäla en annan persons text eller
tillomed karaktär är absolut förbjudet.
9. Håll dig över bältet
Ett annat billigt knep för att locka skratt
(framförallt ifrån medelålders damer) är att dra snuskiga
vitsar som oftast utspelar sig kring könsregionerna.
Skall man dra ett sexrelaterat skämt är det viktigt att det även
innehåller andra kvalitér snarare än att man bara vältrar sig
i själva snusket. Ibland kan faktiskt snusket vara roligare om
man inte nämner det utan bara hintar om att det finns med i bakrunden.
10. Bryt emot reglerna
Var inte rädd för att bryta emot samtliga
ovanstående regler. Det är så nya oväntade
lösningar skapas. Nyskapande humor tar oftast något
gammalt och placerar det i en ny kostym. Bryt emot
vilka regler du vill sålänge som du tror att det
gynnar föreställningen i stort och gör den roligare.
Alla skämt måste vara för alla.
Inga skämt i revyn får vara lokal-relaterade. Vi
gör Revyer för hela landet. Således förekommer inga
referenser till klantiga kommunalråd eller andra
lokala kändis

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0